Trailrunning

Wat is trailrunning eigenlijk, rennen op unieke paden door de natuur. Een trail gaat zo min mogelijk over verharde betonpaden enz, je rent in het algemeen over zand, rotsen, over hevels, modder, door/over water heen enz, maar ook obstakels kan je tegenkomen.

De afgelopen jaren zijn er veel hardlopers overgestapt naar trailrunning, omdat de variatie veel grote is en meer uitdaging is te vinden in de nieuwe tak van hardlopen.

Mijn eerste ervaring met Trailrunning was de RUNFORESTRUN Geest-Meppen 2019

Nieuw in trailrunning hou je wel aan de gemaakte regels, op de website van trail-running.eu kwam ik deze tekst tegen!

  • Ken de regels van de trail. Trailrunnen en natuur gaan hand in hand. Respect voor je omgeving tijdens het lopen van een trail is dan ook zeer belangrijk. Neem je deel aan een trail-evenement? Neem dan voor deelname de huisregels van de organisatie goed door. Trailrunners only leave footprints…
  • Laat je ego thuis. Trailrunnen is vermoeiender dan regulier hardlopen. Je hebt te maken met stijgingen en dalingen in je route en doet continu een beroep op je uithoudingsvermogen. Leg de lat de eerste paar keer niet te hoog. Het is verstandig om je ego thuis te laten, je tempo wat te vertragen én je te richten op het vinden van een ritme dat goed bij je past. Na een aantal weken raak je gewend aan het lopen op onverharde paden en ontwikkel je een gevoel van één zijn met je omgeving en haar uitdagende paden.
  • Pas je uitrusting aan. Als je hebt besloten dat je de overstap naar het trailrunnen wil maken is het verstandig om te investeren in een paar goede trail-loopschoenen. Schoenen voor trailrunners verschillen van reguliere hardloopschoenen doordat ze lager profiel hebben.  Als je een schoen hebt gevonden die perfect bij jou past verminder je de kans op blessures aanzienlijk. Over het algemeen kun je bij het uitzoeken van een goede trail-schoen letten op de volgende punten: grip op de bodem, duurzaamheid, stabiliteit en flexibiliteit én last but not least ‘het gewicht’. 
  • Gebruik je armen. Houd je armen (ellebogen) tijdens het trailrunnen iets breder voor extra balans op de meer technische paden met boomwortels en rotsen. De manier van lopen is anders, gebruik daarom ook je armen om de juiste balans te vinden en til je voeten iets hoger dan je gewend bent. Op deze manier ben je flexibel en in staat om obstakels tijdig te ontwijken.
  • Doe aan krachttraining. Een andere manier om je trailrunning prestaties te verbeteren is om kracht én evenwicht-oefeningen op te nemen in je regime. Een goede ontwikkeling van de spieren en een goede core-stabiliteit zorgen voor de juiste houding en het uithoudingsvermogen tijdens je trail. Meer over krachttraining en trailunning. 
  •  Minder vaart en geniet. Trailrunnen is een stuk inspannender dan hardlopen op geasfalteerde wegen, vooral als je een technisch parcours loopt met heuvels, rotsen, gaten en andere leuke obstakels. Start daarom ook niet te snel en vergelijk je trailrunning tempo niet met je reguliere hardloopsnelheid. Doe het gerust wat langzamer aan en geniet van je omgeving, dit is namelijk wat het trailrunnen zo bijzonder maakt.

Bron trail-running.eu